Alle wetenswaardigheden over Spanje op een plaats
Costa Blanca Els Arcs

Het binnenland van de Costa Blanca blijft ons nog steeds verrassen. Je vindt er kleine authentieke dorpen met gastvrije bewoners en een adembenemende natuur. Dat ontdekten we ook ditmaal weer tijdens een rit die ons vanuit Tarbena naar Castell de Castells en Benigembla bracht. Deze vallei van de Jalónrivier hadden we eigenlijk nog nooit bezocht, omdat de weg voor een lange tijd afgesloten is geweest.

Vanuit Altea rijden we langs Polop en via Callosa, dieper de bergen in. Na een bochtige en klimmende weg stoppen we net voor Tarbena. Hier is een uitzichtpunt waar je prachtig uitkijkt over het groene landschap met de talrijke Moorse landbouwterrassen en kale grillige bergen die zich uitstrekken tot aan de kust. In de verte zie je de skyline van Benidorm, die een enorm contrast vormt met het authentieke Tarbena, dat langgerekt tegen een berg is gebouwd.

Het kleine dorp heeft een opmerkelijke geschiedenis. Want toen aan het begin van de zeventiende eeuw alle Moren het land uit werden gezet, moesten ook de inwoners van dit oord hieraan geloven. Ze werden verbannen naar Afrika, waardoor hun dorp zo goed als leeg achterbleef. Na een tijd werden er echter nieuwe bewoners binnengehaald. Ditmaal waren het kolonisten van het eiland Mallorca. Zij zouden de voorvaderen worden van de huidige bevolking, die na enkele eeuwen een duidelijk stempel op het plaatsje hebben gedrukt door middel van hun woordgebruik en typische gerechten.

Dan gaan we richting Castell de Castells. Het is een heerlijk rustige weg met schitterende vergezichten over uitgestrekte glooiende heuvels. Het lijkt of er hier en daar grote grijze keien zo het landschap zijn ingerold. De enige personen die we tegenkomen zijn een paar boertjes die op hun dooie akkertje op de tractor door het landschap rijden. Ook ontdekken we aanwijzingen voor de geel/witte wandelroutes die door het prachtige gebied heen lopen.

Eenmaal in Castell de Castells besluiten we even te stoppen om een cortado te drinken, en een rondje te maken door het dorp. Op het terras van het hotel-restaurant waar we plaatsnemen zien we dat we op de Ruta del vino de Alicante zijn beland. Na onze koffie wandelen we het oude plaatsje in en worden vriendelijk begroet door verschillende bewoners. Omdat het zonnetje schijnt zit bijna iedereen lekker buiten. De smalle straten zien er door de potten met bloeiende planten tegen de gevels erg gezellig uit. Castell de Castells mag dan niet meer dan vier straten tellen, toch ontdekken we al gauw zo’n vijf cafés. Het moet haast wel een dorstig volkje zijn. Ook zien we borden van verschillende musea die je in het dorp kunt bezoeken.

Zodra we Castell de Castells uitrijden zijn we weer omgeven door het groen dat steeds mooier wordt. Alles is hier puur natuur en zo ontzettend mooi. We volgen de rivier waar al heel lang geen druppel water  heeft ingestaan. Na enkele kilometers zien we voor ons een naambord met Santuario de Petracos opduiken. We besluiten de grote weg te verlaten en de aanwijzing te volgen. Via een smalle weg bereiken we een vallei met hoge rotswanden waarin grotten met muurschilderingen te vinden zijn. We zijn in een schitterend wandel- en fietsgebied terechtgekomen. Je hoort hier uitsluitend vogels fluiten en talrijke felgekleurde vlinders dwarrelen om ons heen. Hier zullen we zeker snel terugkomen om de route naar de rotswand te bedwingen.

Ondertussen hebben we toch wel honger en dorst gekregen. Daarom strijken we in Benigembla neer op het terras van Bar Restaurante Bon Aire voor wat tapas en een lekker drankje. Het blijkt een prima plek om te vertoeven. De eigenaar is super enthousiast en doet werkelijk alles om het z’n gasten naar de zin te maken. Terwijl zijn terras langzaam volloopt genieten wij in de schaduw van ons heerlijke tapasmenu. Bij het weggaan beloven we aan de restauranthouder dat we binnenkort samen met vrienden een authentieke paella bij hem komen eten.

De rest van de route hebben we al vaker gereden. Via Parcent nemen we de steile weg naar de Coll de Rates, waar je onderweg een overweldigend uitzicht hebt over de verschillende valleien. Hierna vervolgen we onze weg terug naar Tarbena en dalen dan langzaam weer af naar ons eigen mooie authentieke stadje Altea.

Bron: Elke Dag Spanje | Auteur: Hasta Pronto | Foto’s: Stock

Dit artikel heeft een Reactie

1. ik kom elk jaar wel eens op vakantie naar benissa en ik ken die bar waar jullie zijn gaan eten ben er al geweest was goed maar nie goedkoop en rekening klopte niet maar werd wel recht gezet na gesprek . toeval ?