Alle wetenswaardigheden over Spanje op een plaats
Siesta5b

Als de meeste mensen aan Spanje denken dan denkt men aan zon, strand, zee, sangria en …. Siësta! Ondanks het feit dat men buiten Spanje nog steeds overtuigd is dat heel het land tussen de middag aan het slapen is blijkt dat er in de moderne maatschappij er nog maar weinig plaats voor is. Volgens een onderzoek doet 60% van de Spanjaarden al helemaal niet meer mee met de siësta en is er nog maar een klein percentage van de bevolking die dagelijks even tussen de middag gaat slapen. Wellicht past de siësta niet meer helemaal in de moderne samenleving maar er zitten toch nog behoorlijk wat voordelen aan een beetje rust tijdens de hectische en drukke dagen.

Siësta, wie kent het niet. De perfecte siësta vindt plaats op het warmste moment van de dag tussen ongeveer 14:00 en 17:00 uur waarbij men even tot rust komt. Het slapen van een siësta wordt echter vaak verward met het woord siësta wat ook veel gebruikt wordt voor het fenomeen dat veel winkels, musea en overheidsinstellingen in Spanje tussen de middag sluiten om later weer open te gaan. De tijdstippen komen overeen maar het concept is anders.

Het slapen van een 30 tot 40 minuten durende siësta is volgens onderzoekers goed voor een mens, iets wat hier te lezen is. Hieronder 10 voordelen van een dagelijkse siësta:

De siësta voorkomt hart- en vaatziekten

Een dagelijkse siësta kan hart- en vaatziekten voorkomen en verminderd het stressniveau met 37% of meer. Wanneer men slaapt wordt een groeihormoon vrijgegeven, een tegengif voor cortisol die het immuunsysteem stimuleert, die stress en angst doet verminderen en helpt bij het repareren van spieren en zelfs bij het afvallen.

De siësta verlaagt de bloeddruk

Een regelmatige siësta zorgt ervoor dat de bloeddruk verlaagd. Uit een onderzoek is gebleken dat bij mensen die onder veel stress leven waarbij de bloeddruk omhoog gaat hier na het slapen van een 45 minuten durende siësta niets meer te merken was.

De siësta vergemakkelijkt het leren

Goed nieuws voor de schoolgaande jeugd of mensen die bezig zijn met een cursus Spaans, een siësta zorgt ervoor dat je beter kunt leren omdat je concentratie beter is. Een siësta kan gezien worden als het resetten van je hersens waardoor je na een dutje weer even opnieuw kunt beginnen.

De siësta verhoogt het concentratievermogen

Na een siësta gaat het concentratievermogen omhoog en dus wordt het prestatievermogen ook beter. Hierbij kan het even wegdutten van enkele minuten al genoeg zijn om je beter te kunnen concentreren op je werk of waar je mee bezig was voor het sluiten van je ogen.

De siësta helpt bij het verhelpen van problemen

Uit een onderzoek van een professor van de Georgetown Universiteit in Amerika is gebleken dat nog voordat men de REM (diepe slaap) bereikt en wakker wordt men beter de problemen kan verhelpen. Het is alsof de hersenen even wakker geschut worden door het houden van een siësta.

De siësta stimuleert de creativiteit

Een dagelijkse siësta zorgt ervoor dat een persoon creatiever wordt waarbij dat deel van de hersenen gestimuleerd wordt wat daarmee te maken heeft. Met andere woorden, na een dutje kan een mens creatiever worden.

De siësta verbetert de reflexen

Schijnbaar zijn 20 tot 26 minuten slapen genoeg om je reflexen toe te laten nemen of in ieder geval te verbeteren. Dit is bewezen uit een onderzoek bij de NASA waarbij dit getest werd bij maar liefst 747 piloten bij wie het reflexvermogen met 34% steeg na het slapen van een siësta.

De siësta verbetert de stemming en het humeur

Bij het slapen van siësta heeft men te maken met serotonine welke een neurotransmitter is die de slaap regelt en ook effect heeft op de juiste stemming. Slapen overspoelt de hersenen met serotonine waardoor de slaper een gevoel van voldoening en welzijn heeft.

De siësta stimuleert positiviteit

Mensen die een siësta slapen zien het leven schijnbaar positiever waarbij men niet alleen beter over dingen nadenkt maar waarbij ook gezichtsuitdrukkingen beter en positiever zijn. Mensen die geen siësta slapen of minder slapen zijn sneller kwaad en hebben meer te maken met angst.

De siësta is een moment van rust

De dagen worden steeds hectischer en alles moet sneller en sneller. Een siësta van enkele minuten onderbreekt die dagelijkse sleur en zorgt ervoor dat men na het slapen er weer met goede moet en vers tegenaan kan.

Ondanks de vele voordelen van de siësta is het in de moderne samenleving haast onmogelijk om een siësta te slapen. In Spanje zou het nog enigszins kunnen wanneer de plaats waar je werkt hierop ingesteld is door tussen de middag dicht te gaan voor de “siësta” wat eigenlijk tegenwoordig betekent, naar huis of een restaurant gaan om te eten.

In Nederland of België is het al helemaal onmogelijk om een siësta te slapen want dat zal nergens geaccepteerd worden, mist het een modern bedrijf is waar men zich wel de vele voordelen van een rustpunt op een dag inzien. Dit is tegenwoordig steeds meer te zien bij onder andere Amerikaanse bedrijven waar speciale siësta ruimtes zijn om even tot rust te komen.


Bron: SpanjeVandaag | Auteur: Remco Stoffer | Foto’s: Stock

Geef een reactie

Het is altijd leuk om iets van onze lezers te horen dus als je een reactie hebt op dit artikel dan kun je dat hier plaatsen.

Bedankt voor het plaatsen van je reactie!